
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

IV MONITORING OF THE WORK OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS  

 

REGULATORY BODIES  

 

1. Republic Broadcasting Agency (RBA)  

 

At a session held on September 5, the Council of the Republic Broadcasting Agency (RBA) 

initiated the procedure of early revoking of the licenses of 35 broadcasters that have been in 

default as to the payment of the broadcasting fee for a longer period of time. We remind that, 

according to Article 61 of the Broadcasting Law, the license shall cease to be valid prior to its 

term when, among other things, the operator fails to pay the broadcasting fee in spite of 

receiving a written notice. The Law stipulates that the RBA will pass a decision to revoke the 

license in an objective and unbiased procedure, during which the operator must be allowed to 

pronounce himself about the relevant facts. The broadcaster’s representative shall be entitled to 

attend the Council session, where the revoking of the license is to be discussed, and to present 

his defense orally. The decision of the Council on revoking the license shall be passed by a two-

thirds majority of the votes of the overall number of Council members and it shall be explained 

and justified. The broadcaster, whose license has been revoked, shall be entitled to lodge an 

objection to the Council within eight days after passing the decision. If he is dissatisfied with the 

ensuing decision, he shall be entitled to initiate an administrative procedure. Otherwise, the 

broadcasting fee itself shall be paid for the obtained broadcasting right and the payment shall be 

made to the bank account of the RBA. The amount of the fee shall be determined by the RBA, 

with the consent of the Government of the Republic of Serbia, on the basis of the number of 

inhabitants in the region covered by the broadcaster in question and depending on the origin 

and type of content. The economic crisis has created the situation where many broadcasters 

cannot afford to pay the fee anymore. However, even prior to the downturn, media and 

journalists’ associations and especially ANEM have repeatedly highlighted the fact that the 

amounts of the fees have not been determined according to their purpose, which should be 

covering regulation costs. The total amounts of unpaid fees, especially prior to the crisis, far 

exceeded the actual regulation costs, while the surplus was channeled in the budget, instead of 

having the fees reduced or the surplus allocated for media projects of public importance. 

 

 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

2.  Republic Agency for Electronic Communications (Ratel) 

 

On September 11, the Republic Electronic Communications Agency (RATEL) released the 

current list of a total of 35 pirate broadcasters, including one practically national network with 

ten transmitters. The 35 broadcasters include two television stations and 33 radio stations. The 

worst situation persists in Novi Sad, where there are up to 9 radio stations in the city itself and a 

couple of them in the vicinity. Meanwhile, the media have reported that in Valjevo, RATEL 

performed the control together with the local police, in the local TV stations “Mars” and “Valjevo 

kronik”, which have been broadcasting illicitly for quite some time. Criminal charges were 

pressed with the Valjevo Prosecutor against the responsible persons in the two stations, for 

having allegedly committed the criminal offense of unauthorized performance of activity 

provided for in Article 353 of the Criminal Code. The Criminal Code namely stipulates that the 

persons engaged in unauthorized performance of activity, which requires, under the Law or 

other regulations passed in accordance with the Law, a license issued by the competent 

authorities, shall be subject to a fine or a two-year prison term. According to media reports from 

Zrenjanin, the persons authorized to enforce the decisions of the RBA Council were prevented in 

enforcing the decision prohibiting the local KTV to broadcast. The said persons were physically 

stopped by a group of citizens (led by the owner of KTV Dana Radic) that said to be “viewers of 

the station”. The RBA previously established that KTV was broadcasting on the 32th UHF 

channel and it claimed that the station had never been issued a broadcasting license for that 

channel, namely that the open competition for the latter had not yet been called. The events 

from Zrenjanin show that the competent authorities in Serbia are yet to find a single mechanism 

and procedure to effectively enforce their decisions and remove pirate broadcasters from the 

air. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

 3. The Ministry of Culture and Media  

 

Opening the regional conference on media freedom in Southeast Europe, held in Belgrade on 

September 21-22, the Culture Minister Bratislav Petkovic announced that the Media Strategy 

would be redefined and that the state would seek to gradually withdraw from the ownership in 

media, as well as to ensure the transparency of ownership. He said that the priorities of his 

ministry would be to boost and consolidate the existing public service broadcasters RTS and 

RTV, as well as to address the issue of their financing in a sustainable and durable manner. 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

Petkovic said that the issue of financing ought to be dealt with by next spring; in the meantime, 

RTS would have to be bailed out from the budget. 

We remind that we have repeatedly pointed to the shortcomings of the Media Strategy in these 

Reports. These shortcomings are uncontested and the Strategy itself was typically described in 

the public as a compromise that did not make anyone completely happy, but nonetheless 

managed to highlight the long delayed issue of reforms in this domain. In that sense, if the 

announced redefining of the Media Strategy will remedy the aforementioned shortcomings, such 

as its part pertaining to the setting up of regional public service broadcasters or the other, 

pertaining to preventing unlawful concentration of media ownership, the aims of the Ministry 

should be commended. Unfortunately, the Ministry has embarked on this journey in an utterly 

non-transparent manner, without any contacts and communication with media and journalists’ 

associations in the period covered by this Report and this is a cause of major concern. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS  

 

4. The Organization of Musical Authors of Serbia – Sokoj 

 

4.1. In a statement released on September 12, Sokoj informed the public that cooperation 

protocols with the representative associations of users – the Employers Union, the Information 

Activities Union and ANEM, as the representative association of broadcasters, were signed. Sokoj 

said that the protocols are the final phase of long-term efforts to adjust the amount of author 

fees to the economic reality in Serbia, without compromising the system of collective protection 

of music copyrights. The protocols are the outcome of months-long negotiations and they are 

expected to come into force on the eighth day after they are published in the Official Gazette of 

the Republic of Serbia. The Protocol entered into with ANEM was published in the Official 

Gazette no. 92 dated September 26, 2012. Meanwhile, ANEM announced that the Protocol had 

brought substantial discounts and benefits for the payment of the 2012 minimum fees for the 

exploitation of music authors’ works and that it had settled the issue of outstanding debts from 

the previous period. Sokoj had previously (on the basis of the opinion of the Copyright and 

Related Rights Commission from December last year) passed a tariff that came into force on 

December 31, 2011, involving dramatic increases of the minimum fees. The aforementioned 

Protocol introduced discounts on minimum fees, amounting in certain cases to up to 75% of the 

applicable tariff. It also involves the possibility to repay debts in several installments, as well as 

to have the interest (or part thereof, if the broadcaster was taken to court) written off. In 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

addition to ANEM members, the aforementioned discounts and benefits will be available to all 

other radio and TV stations, provided they have a valid agreement with Sokoj that they have 

been submitting lists of broadcast musical works on regular basis, as well as if they have been 

observing the payment terms provided for by the Protocol. For bills concerning the March-June 

period, the said terms will be no less than 60 days, namely 15 days for the bills to be issued by 

Sokoj after that. According to the Protocol, all radio and TV stations that are paying the 

minimum fee will pay only 50% of the fee for the period March 1 – December 31, 2012, 

regardless if they have unsettled debts. The 50% discount on the minimum fee shall be applied 

over the regional discounts where the latter are already in force, in keeping with the applicable 

tariff. This practically means that the overall discounts will amount to 65% in Eastern and 

Southern Serbia, 60% in Western and Central Serbia, 55% in Vojvodina and 50% in Belgrade, 

Novi Sad and tourism centers. Civil society broadcasters, which enjoy a tariff-provided 50% 

discount compared to the usual minimum fee, will be allowed to cumulate the discounts 

provided for by the tariff and the Protocol, until the overall discount reaches 75%. In addition, 

for the first time, the Protocol is putting on equal footing (with the possibility to use the 

discount) stations from local, ethnically mixed regions (broadcasting most of their content on 

one or several minority languages) with civil society stations. Sokoj will approve that 

convenience on the basis of proof issued by the RBA. Outstanding and unsettled debts may be 

paid in several installments, interest-free, by March 31, 2013, on the basis of an agreement that 

each station will enter into with Sokoj. The outstanding debts that have already been claimed 

and collected (settled) in Court plus the associated legal costs will be paid in the same period, 

whereas Sokoj will write-off 50% of the interest on these amounts. For the pro-forma invoices 

already issued by Sokoj under the new tariff for January and February 2012, a new term will be 

determined for the stations to make the payments with a 20% discount. Additionally, the 

Protocol says that, in September and October, Sokoj will provide all interested stations free 

training for using the online portal for submitting lists of broadcast musical works. ANEM and 

Sokoj will oversee and evaluate the functionality of the portal and, depending on the objective 

possibility of the majority of stations to use it effectively, they will jointly set the date as of when 

the submission of lists of broadcast musical works via the portal will become a requirement for 

enjoying the discount. Simultaneously, ANEM and Sokoj will start analyzing the effects of the 

Protocol’s implementation as of this autumn, so as to come to a new agreement that would 

pertain to the tariffs in 2013. The negotiations that preceded the signature of the Protocol were 

also mediated by the Intellectual Property Office. The Protocol constitutes a compromise 

between the tariff of fees (which was adopted at Sokoj’s proposal and which came into force 

after the Copyright and Related Rights Commission approved it) and economic reality. It sends a 

very clear message that, under the tariff that was approved by the Copyright and Related Rights 

Commission, the lowest amounts of the fees for exploiting the objects of protection from Sokoj’s 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

repertoire (the minimum fees) were so unrealistic that that it was necessary to introduce 

additional discounts of up to 75%, in order for the tariff to be applied. An even better solution 

(than the Protocol introducing discounts) would have been to set a brand new, more 

appropriate tariff, but the Protocol might prove to be the first step in that direction. 

 

4.2. The Commercial Appellate Court in Belgrade rejected as unfounded the appeal filed by 

Sokoj against the verdict of the Commercial Court in Subotica, in the dispute between Sokoj and 

the public company Radio Subotica. The dispute concerned the revenues included in the base for 

calculating the fee paid by Radio Subotica to Sokoj. The Appellate Court upheld the verdict of the 

first-instance court, under which the base for calculating the fee paid to Sokoj did not include the 

revenues of Radio Subotica, or the subsidies and donations paid for the production of news 

program in Serbian, Hungarian and Croatian language by the municipality of Subotica as the 

founder of the public company. “Radio Subotica has been claiming from the start that the 

subsidy obtained from the municipality is completely unrelated to music and that receiving it 

has nothing to do with the music repertoire of the station,” said Toni Bedalov, the Director of 

Radio Subotica. He stressed that this fact was confirmed by the town of Subotica, because “under 

the contract between the local government and the radio, the town will only subsidize the 

production of news program in three languages. Sokoj refused for years to acknowledge that and 

we are happy that the Court has confirmed our position to be right”. 

 

The issue of the base for calculating the fees has constituted a point of contention between Sokoj 

and the broadcasters for years. Several trials were held with different outcomes and different 

verdicts. In that respect, we want to make the following clarifications. The Law on Copyright and 

Related Rights stipulates that, for broadcasting, the tariff shall be typically determined as a 

percentage of the revenues gained by the user in the activity involving the use of the protected 

object (i.e. music). The problem arises in the situation when the operator has multiple sources of 

income apart from broadcasting. The situation is clear when the broadcaster, for example, 

makes money from renting office space. Logically, the part of the revenues from the rent does 

not constitute “revenues gained by the user from the activity involving the use of the protected 

object”. Nonetheless, sometimes the difference is not that obvious, although it actually exists. For 

example, the revenues of a broadcaster that has produced and aired radio/TV program, which 

were gained from commercials aired in the course of that program, shall definitely be counted in 

the base. The question remains, however, what happens if that broadcaster has ceded that same 

content to another broadcaster, namely will the revenues gained from licensing the said content 

be counted in the base or not? Namely, the activity involving the use of the protected object is 

broadcasting and not production. This is evidenced by the fact that independent production 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 
 

companies, which do not have their own television or radio channels (but merely produce and 

sell content) are not paying any broadcasting fees. If, in our case, the broadcaster would sell 

program (content) to another broadcaster and if the revenues from such licensing would 

constitute part of the fee base, then the broadcasters’ program on the market would be 

burdened by costs not incurred by independent productions. These are all matters that have not 

been conclusively settled and that are still the source of disagreements and dilemmas in the 

relationship between broadcasters and collective organizations. Subsidies and donations are 

merely part of the problem. It seems that the delimitation line in our case should be the grounds 

on which the subsidies have been awarded. If they have been awarded for content broadcasting, 

they should be made part of the base, regardless of the fact that music is not used in a concrete 

program. If the subsidies have been awarded only for production, the situation could be 

interpreted differently. It seems that it would not be too difficult to make the distinction by 

checking how the funds were allocated in the first place. If an open competition was called with 

the participation of independent production companies and a radio station was allocated the 

funds because it had the best offer, it seems that it would constitute grounds not to count the 

concrete subsidy or donation in the base. However, if the funds were allocated to the radio 

station precisely because it was able to air the program in addition to producing it, namely if the 

independent production companies were not eligible to compete, since they did not have their 

own channels, then it seems that the subsidy/donation in question should definitely be counted 

in the broadcasting revenues of the concrete station. In any case, the decision of the Commercial 

Court in Subotica and the Commercial Appellate Court in Belgrade shall apply to the concrete 

dispute only and may not automatically apply to all outstanding disputes. It is therefore 

important to consider introducing more specific regulations which would enable the distinction 

between the revenues counted in the fee base and those that will not be counted as a part of it. 

 


